söndag 27 december 2015

Nya vanor? Flexitarian?


Halloj!

Söndag och julen är slut. Det gick fort som vanligt. Men jag låter mitt julpynt få stå ett tag till. Det är ju ändå så kort tid det får vara framme och januari och februari är ju långa och mörka så de får allt vänta lite.

Idag yrde snön utanför fönstret när vi vaknade. Så mysigt! Och så mycket ljusare! Strax efter frukost tog jag en långpromenad med Elsa. Det var första gången hon upplevde snö och hon var mer än förtjust :) Sprang så snön sprutade runt henne. 

Resten av dagen har blivit ännu en slappardag. Tänk, det är ju så skönt att göra ingenting ibland. Plocka lite här, pilla lite där, sitta vid datorn och pimpla kaffekopp efter kaffekopp. Dock har jag låtit bli kakor och godis idag. Det får bli ransonering på den fronten nu...




I flera år har jag känt att jag skulle vilja dra ner på hur mycket kött jag äter. Jag äter väldigt mycket kött. Jag älskar kött i alla former men jag vet att det inte är helt bra för kroppen med rött kött och inte särskilt bra för miljön med kött över huvud taget. Jag har dock inte varit så sugen på att börja äta helt vegetariskt. Men nu, nu har jag hittat det! Flexitarian! Har aldrig hört talas om detta tidigare men när jag hittade en kokbok för flexitarianer så kändes det så rätt! Rätterna innehåller mycket grönt men också lite kött. Passar mig precis! 

K är lite skeptisk men Lina och Alex tyckte boken verkar innehålla goda och lovande recept så nu ska vi prova på livet som Flexitarianer :)))
Jag är riktigt taggad på att testa nya recepten.

Första rätten serveras i morgon då alla är hemma. Idag är det bara jag här och då fick det bli julbordsrester igen. Så enkelt som möjligt.



Boken hittade jag här!

Nä, nu ska jag ta en kopp kaffe till och tända upp alla ljus. Det har börjat skymma. Sen ska jag ladda ner någon trevlig film i min ensamhet. Jag har fortfarande inte sett The Holiday i år så...

Ha det fint! 

2 kommentarer:

  1. Men va smart! Jag skulle verkligen behöva äta mer grönt. Äter så lite nu. Får kanske titta på de där med flexitarian. Kram

    SvaraRadera
  2. Låter som väldigt mysigt! Kram Pernilla

    SvaraRadera